Arbeidsvoorwaarden
Voor aanvang van een nieuwe functie vindt in de regel een arbeidsvoorwaarden gesprek plaats. In dit gesprek informeert meestal de personeelsadviseur de nieuwe medewerker over de geldende arbeidsvoorwaarden als het salaris, de aard en de duur van het dienstverband en tal van andere zaken.
Hoewel uit de aard van de aanstelling al veel van de arbeidsvoorwaarden als het ware automatisch voortvloeien, kan het arbeidsvoorwaardengesprek op een aantal punten het karakter hebben van onderhandelen. In die zin is het de bedoeling van het gesprek om tot overeenstemming te komen.
Zodra de nieuwe medewerker begonnen is verschuiven de arbeidsvoorwaarden naar de achtergrond als vanzelfsprekendheden. Echter kunnen gaande weg in de organisatie of bij de medewerker nieuwe inzichten ontstaan en is er aanleiding om opnieuw stil te staan bij de arbeidsvoorwaarden.
Vrijwel altijd hebben geschillen die over arbeidsvoorwaarden gaan diepere oorzaken. Er kan sprake zijn van onvrede van zowel de zijde van de werkgever als van de werknemer. In de mediation worden deze zaken mede besproken om te voorkomen dat een nieuw conflict ontstaat nadat de aangebrachte kwestie over de arbeidsvoorwaarde zelf is opgelost.
Herstel van de relatie en de communicatie is daarom zeer belangrijk.