Mediators Network

  • Echtscheiding
  • Arbeid
  • Familiezaken
  • Zakelijke relaties
  • Consumentenzaken
    • Verzekeringen
    • Schadeclaims
    • Huurzaken
    • Clientenraden
  • Burger & Overheid
  • Wonen
Mediators Network menu
  • Mediators Network
  • Mediators Network
  • Mediators Network
  • Home
  • Mediation
    • Wat is mediation?
    • Is mediation iets voor mij?
    • Kosten, wat is inbegrepen?
    • Over de mediator
    • Procedure
    • Privacy en Algemene Voorwaarden
  • Over ons
    • Over Mediators Network
  • Onze Mediators
    • Onze specialisten
    • Op regio
  • Actueel
    • Nieuws
  • Contact

Verzekeringen

Verzekeraars beginnen mediation te ontdekken. Zij realiseren zich dat geschillen met verzekerden en met derden door mediation sneller en goedkoper kunnen worden opgelost dan via de rechter. Zij ervaren dat mediation de relatie met hun klanten en de reputatie van de branche ten goede komt. Geschillen via het overlegmodel op lossen in plaats van traditioneel te strijden biedt perspectief.
De recente forse verhoging van het bij aanvang van een procedure te betalen bedrag (griffierecht) en de door de Minister aangekondigde verdere verhoging maken mediation in de toekomst nog aantrekkelijker. Ook de op handen zijnde implementatie van de EU Mediation Richtlijn zal het aantal mediations doen toenemen.

De rechten van klanten van verzekeraars

Volgens het onlangs opgerichte Keurmerk KVV hebben klanten van verzekeraars recht op een drietal zaken:

1) Begrijpelijke en heldere informatie in folders, brieven, polissen, enz.. en de klant mag uiteraard niet worden misleid.

  • Dat betekent dat de verzekeraar alleen garanties mag geven die hij kan waarmaken.
  • De verzekeraar geen 'kleine lettertjes' mag toepassen.
  • De klant direct moet kunnen zien welke beperkende voorwaarden of risico's bij een bepaald product voor hem van toepassing zijn

2) Zorgvuldige en voortvarende dienstverlening, bijvoorbeeld m.b.t. de snelheid van reageren. De verzekeraar publiceert op zijn website een overzicht van de termijnen, waarbinnen hij reageert op bijvoorbeeld een verzoek om informatie, afwikkeling van schades of klachten.

3) Klachtenrapportage en kwaliteit. De verzekeraar publiceert jaarlijks op zijn website een overzicht van de ontvangen klachten en de aantallen die zijn af- of toegewezen.

Wat vinden consumenten van verzekeraars?

Volgens recent consumentenonderzoek staat niet alleen het algemene vertrouwen in verzekeraars onder druk. Ook het vertrouwen van de consumenten dat zij door hun verzekeraar eerlijk worden behandeld neemt af. Het bieden van zekerheid blijkt het belangrijkst voor de consument. Om zekerheid te krijgen vinden consumenten het belangrijk dat een verzekeringsproduct geen kleine lettertjes en onverwachte uitsluitingen bevat. Kleine lettertjes tasten het gevoel van zekerheid aan. Duidelijke polisvoorwaarden vindt bijna de helft van alle consumenten belangrijk. Ook deze elementen dragen bij aan een gevoel van zekerheid. In de loop der jaren zijn meer consumenten deze elementen belangrijker gaan vinden.

Het Mediators Network beschikt over deskundige mediators met inhoudelijke kennis van verzekeringen en pensioenen. Zij zijn bevoegd te bemiddelen in alle verzekeringskwesties.

  • Zoek de mediator bij mij in de buurt >
  • Zoeken op specialisatie >
  • Mediator Login
  • Home
  • Mediation
    • Wat is mediation?
    • Is mediation iets voor mij?
    • Kosten, wat is inbegrepen?
    • Over de mediator
    • Procedure
    • Privacy en Algemene Voorwaarden
  • Over ons
    • Over Mediators Network
  • Onze Mediators
    • Onze specialisten
    • Op regio
  • Actueel
    • Nieuws
  • Contact
  • Echtscheiding
    • Ouderschapsplan
    • Convenant
    • Alimentatie
    • Juridische ondersteuning
  • Arbeid
    • Arbeidsvoorwaarden
    • Ontslag & Exit-mediation
    • Ziekte & Re-integratie
    • Teams & afdelingen
    • Raden & Bestuur
  • Familiezaken
    • Ouder & Kind
    • Relatie problemen
    • Erfenis
  • Zakelijke relaties
    • Fusie & Overname
    • Overeenkomsten
    • Verzekering & Schade
  • Consumentenzaken
    • Verzekeringen
    • Schadeclaims
    • Huurzaken
    • Clientenraden
  • Burger & Overheid
    • Belastingen
    • Sociale voorzieningen
    • Vergunningen & Ruimtelijke ordening
  • Wonen
    • Burenruzie
    • Huurzaken